antipepp


  • Mitt liv som ekorre


    En av mina främsta talanger är att lova runt och hålla tunt, så eftersom jag dyrt och heligt har givit mig själv löftet att aldrig någonsin jobba heltid så satt jag en vacker marsdag på chefens kontor och undertecknade ett kontrakt som heltidsanställd lärare; lärare, nota bene, det vill säga inte ens ett hederligt 40-timmarskneg, utan ett arbete med 45-timmarsveckor som ensamstående 30-barnsmorsa. Hopp-de-san.

    Att jobba som lärare är det mest meningsfulla jag kan tänka mig, och paradoxalt nog så ogillar jag det av just den anledningen: när jobbet känns supergivande så känns återstående parametrar av detta lilla liv rätt meningslösa. Inte för att jag har den mentala eller fysiska kapaciteten för att orka göra något meningsfullt av min lilla fritid i och för sig, när jag dundrar in genom ytterdörren klockan 19 varje dag. Så jag mest stirrar, scrollar, somnar, vaknar, jobbar, upprepar.

    Jag har en liten aversion mot vardags-blogginlägg, vilket bottnar i en rädsla för att vara intetsägande tror jag, men eftersom jag precis har konstaterat banaliteten i min egen vardag så får jag nog svälja min stolthet och berätta lite om vad jag gör om dagarna för att det ska bli något skrivet på bloggen. Här kommer 5 små fragment från mitt ekorreliv:

    För en hatlagare som jag så är det mer eller mindre underbart att äta gratis skolmat varje dag. På bilden ovan försökte jag föregå med ett gott vuxenexempel och äta potatis- och purjolökssoppan som serverades när det var pannkakor, men jag ville såklart göra som eleverna; negligera salladsbar och soppa och bara fylla tallriken med pannkakor.

    Jag arbetar på en musikskola och då får man jobba på många konserter, nu senast en körkonsert på Avicii arena med 3000 elever från olika musikskolor runtom i Sverige. Kul men faaan vad långt och tungt arbete det var. Min chef var på plats och i ett svagt ögonblick bad jag henne att SNÄLLA avskeda mig.

    När jag blev arvtagerska till ett generiskt (tråkigt) kommunalt hemklassrum i våras så drabbades jag av en svindlande tanke: tänk om barn inte heller vill ha en ful arbetsplats??? Så jag föreslog helt sonika för mina elever att vi kanske skulle inleda operation mysigt klassrum och de har varit så satans kreativa och engagerade. På bild ett riktigt schysst hörn som vi har fått till.

    Min vapendragare Korgen och mina alldeles egna hörselkåpor. Lärarporr.

    Apropå porr (typ, det var mest en bra segway) så undervisar jag i sexualkunskap nu. Det är så fucking (ha!) roligt. Återigen har jag drabbats av hur fantastiska elever jag har. Nyfikna och uppriktiga och modiga. Jag bad dem beskriva skolbokens tecknade bilder på könsorganen så att jag skulle kunna rita upp dem på tavlan. Snippy beskrevs till exempel som ”ett fönster format som ett solrosfrö. Och i fönstret fladdrar det gardiner. Och så hänger det ned som en liten lampa i fönstret”. Jag har verkligen världens bästa jobb.

    På bilden har vi ritat upp skönhetsideal på tavlan. Som man kan se så har utvecklingen verkligen gått framåt : D

    Apropå utveckling som går bakåt så röstar riksdagen om att stryka sexualundervisningen från lärarutbildningen och viktiga delar av läroplanen imorgon 3/6. Det här är såklart helt sanslöst!!! Skriv under RFSU:s kampanj rädda sexualundervisningen nu.

    Jag själv ska stirra, scrolla och somna nu. Ciao!

    Rapportera biverkningar: Mitt liv som ekorre
  • Hur gås det egentligen?


    I somras satte jag upp som mål att gå på alla gator i Stockholms innerstad innan året tog slut. (O)lyckligtvis formulerade jag aldrig vilket år som avsågs. När nyår nalkades i fjol, och jag fortfarande inte var klar med mitt projekt, så flyttade jag helt enkelt fram målet till nästa nyår på tur 1 februari 2026 det datum när jag själv bott i Stockholm i ett helt år. Ha! Sedan följde snöstormar och min nära-digerdöden-upplevelse så jag knuffade fram deadline ytterligare litegrann: till det kinesiska nyåret som ju pågår i två veckor-ish vilket är tillräckligt lång tid att man ska hinna flanera färdigt sina gator. Förutsatt att man går ut och går då.

    Runt den tredje mars studerade jag mina kartor och kunde konstatera att jag inte hade gått ut och gått. Men jag konstaterade också att vårdagjämningen nalkas! Då firas både det persiska och kurdiska nyåret. Och det är idag! Och jag har en halv stadsdel, en holme, två öar och två och en halv timme kvar, innan nyåret har passerat. Och enligt min kalender är det fuck yeah-fredag så jag ligger i framstupa soffläge med en pizza i magen.

    Var är nästa hållpunkt?

    Rapportera biverkningar: Hur gås det egentligen?
  • Veckorna veckorna veckorna


    Och så blev det sportlov. Välbehövligt vore för blygsamt beskrivet, livsuppehållande är mer passande. Det närmaste idrottsutövande jag har kommit de senaste dagarna är att åka soffpist när jag har sträckt mig efter mobilladdaren på golvet.

    Min naturliga strategi för att genomlida vidriga saker – kliva upp på morgonen, januari, februari, matlagning – är att systematisera sönder hemskheterna så att de förvandlas från extremhöga trösklar till typ genomförbara rutiner. I år har jag därför börjat strukturera mina veckor på ett nytt och kul sätt för att orka ta mig an den oändliga vintern.*

    Varje veckodag allittererar med ett slags ledord, som sätter tonen för vad jag vill uträtta under dagen. Jag är mycket frikostig med att omtolka ledordens betydelse, beroende på dagsform och annat oförutsett som skulle kunna fucka med min agenda (när jag låg sjuk i pesten så blev torsdagens träning till exempel att gå från sängen till soffan) men det är skönt att ha något att förhålla sig till så att jag inte bara stirrar tomt in i väggen dygnet runt. Här är…

    MITT TEMA-SCHEMA:


    Myndig måndag
    Måndagar är min dammsugnings-/storhandlings-/veckomatlagnings-/källsorteringsdag. Det här är nog det ledord jag är mest rigid med, eftersom det här är göromål jag gärna vill, men verkligen inte borde hoppa över, för då skulle jag drunkna i disk och äta damm till middag. Jag tackade till exempel vänligt men bestämt nej till en AW med trevliga kollegor på en måndag eftersom jag hade en kritisk tvättid att ta hänsyn till.

    Träningstisdag

    Eftersom jag inte Tränar™ så är det här ”träning” i dess vidaste bemärkelse. Det handlar om att inte gå direkt hem från jobbet, utan att vara i rörelse; fysiskt eller mentalt, på något sätt. Ut och flanera, uträtta ärenden, ta en fika, kolla i second hand-butiker, gå på museum, ta patent på en uppfinning, etc etc. Såklart skulle träningstisdag kunna inbegripa ett gympass, även om det inte finns något, under några som helst omständigheter som talar för att det skulle hända.

    Omsorgsonsdag

    Omsorgsonsdag handlar om att försöka ta hand om MIG SJÄLV och MINA RELATIONER, till exempel genom att ta ett fotbad, borsta en tand, ringa päronen, skicka en meme till en kompis eller försjunka i en god bok.

    Träningstorsdag

    Se tisdag.

    Fuck yeah-fredag

    Här finns två fasta punkter: käka hämtmat och scrolla mobil ad infinitum iförd pyjamas, med reservation för att man ibland kommer vilja gå ut och svänga sina lurviga på stan.

    Lugn lördag

    har hittills bestått av brödbak, Melodikrysset och ett Öppet men Sansat Sinne för vad dagen kan tänkas vilja erbjuda.

    Skrivsöndag

    En aktiv påminnelse om att jag vill ha ett skrivande och läsande liv, så på söndagar försöker jag blogga, skriva dikter, planera kluriga lektioner och läsa.

    Det var det hela! Och nu är det bara 30 dagar kvar till sommartid.

    * Stackars 15-åriga Linnea vrider sig i sin grav av den här meningen men det här är peak spännande i mitt vuxna liv.

    Rapportera biverkningar: Veckorna veckorna veckorna
  • Diktpics


    Jag har insjuknat i vad som närmast kan liknas vid pesten, men som i folkmun brukar kallas för förkylning. Allt jag har velat skriva de senaste dagarna har förvandlats till smörja innan jag ens har lyckats starta datorn. Nej, innan jag ens har lyckats ta mig upp ur sängen för att plocka fram datorn, och därefter starta den.

    Som tur är finns det vissa blogginlägg som skriver sig själva: allt man behöver göra är att ögna igenom kontaktannonserna i lokaltidningen Mitt i, den som hamnar i ens brevlåda varje fredag om man bor i Stockholm och inte har en ”nej tack till reklam”-skylt uppsatt på dörren, eftersom man har fallit för argumentet att reklamutdelning är ett sätt för ungdomar att få in en fot i arbetsmarknaden och eftersom man ibland är nyfiken på vad Rusta har för erbjudanden den kommande veckan.

    Hur som. Sedan en tid tillbaka har jag fotograferat de kontaktannonser som jag har fastnat vid. Här kommer tre stycken som känns som tagna ur en romcom (eller skräckfilm, beroende på hur romantiskt lagd man är):


    Fågelfrön


    Den mustaschprydda mannen med vanlig cykel


    Vill förklara varför


    Eftersom jag personligen är en obotlig romantiker så höll mitt pestsjuka sinne på att ramla ihop när gårdagens tidning bjöd på detta…


    ….hi hi hi…..

    …hi hi hi:

    Hoppas och ber för att denna saga får en lycklig fortsättning.

    Med febervarma hälsningar,
    Linnea


    Rapportera biverkningar: Diktpics
  • Spår kommande år


    En vecka av 2026 har snart passerat. Jag och mina trendkänsliga spröt har varit ute i världen och luskat fram en inne- och utelista för året. Listorna föregås egentligen av ganska sofistikerade analyser, men jag är trött och har krämpor så en djupare förklaring uteblir för tillfället (dessutom känns det inte särskilt intressant (se sista punkten)). En sak kan vara värd att nota bene dock: 2026 kommer äntligen med en feministisk renässans! Det var väl på tiden, nu när det är val på tiden.

    Låt se vad stjärnorna har haft att säga:

    Inne:
    Feminism
    Arbetskritik
    Portvin
    Månkalender
    Kyrkkaffe
    Sova på golv/soffa/liggunderlag snarare än i säng
    Gnagare
    Att ha tråkigt
    Att mejla med sina kompisar

    Ute:
    Män
    Nya tv-serier
    Trendspaningar

    God fortsättning!

    Med vänliga hälsningar,
    Linnea

    Rapportera biverkningar: Spår kommande år
  • Ett litet brandtal


    Trots (eller kanske på grund av) att jag växt upp i en familj med räddningspersonal så är jag extremt oförsiktig när jag hanterar allt som kan tänkas åsamka mig själv eller mitt hem skada. Sedan jag flyttade hemifrån för 10 år sedan så har jag råkat starta en eldsvåda eller två. Eller tre. Ok minst tre stycken.

    Lyckligtvis är jag just därför också utrustad med allehanda kunskaper och verktyg för att kunna släcka bränder (vilket jag ibland glömmer dra nytta av, som den gången en spisplatta började glöda och jag tänkte ”kväv elden, kväv elden, kväv elden” och sedan lade en kökshandduk på plattan så den fattade eld; eller den gången det började ryka som fan från ugnen och min första instinkt var att ringa pappa som sa ”stäng ugnsluckan”). Att inte vara dum i huvudet när man hanterar höga temperaturer och eld är givetvis eftersträvansvärt, men desto viktigare är att HA EN FUNGERANDE BRANDVARNARE!!!!

    Idag är det brandvarnarens dag och jag vill uppmana mina >2 läsare (jag har fortfarande ingen aning om hur många som följer bloggen eftersom jag vägrar samla in sådan data) att:

    1) ha en brandvarnare

    2) se till att den FUNGERAR. Det vill säga: 2.1) tryck på knappen och kontrollera att brandvarnaren piper och 2.2) om den inte piper eller om det var längesen batteriet byttes: köp ett nytt batteri. Det är typ alltid ett 9V-batteri. Men 2.3) om brandvarnaren är skitgammal (den har ett bäst före-datum på undersidan): köp en ny.

    För den som har kontrollerat sin brandvarnare bjuder jag på två extratips nedan.

    Gör det.

    Toppen! Här kommer två extratips:

    1) MCF (tidigare MSB) har en funktion med en sms-påminnelse om att det är dags testa sin brandvarnare. Här kan man skaffa den.

    2) idétorka inför årets julklappsspel som har en budget på typ 100 spänn och som ska passa alla vuxna i sällskapet? Brandvarnare!!!

    Stay lit!

    Rapportera biverkningar: Ett litet brandtal
  • Hur mås det egentligen?


    Hej det är bara jag som, apropå kommentarsfältet till det här inlägget, ska rapportera om fiskmåsens preliminära rödlista-kategori. Jag förstår att det är många tillsammans med mig som inte har legat särskilt sömnlösa i väntan på resultatet.

    Det preliminära utfallet visar att fiskmåsen är fortsatt nära hotad, men folk med goda fågelkunskaper kan komplettera SLU:s data fram till 21 november, så kanske kommer det ett tillägg från någon fiskmåsmördare out there.

    Hejdå.

    Rapportera biverkningar: Hur mås det egentligen?
  • Hösten med resten


    Vintertid. Antitesen till tjejnyår. Försök inte tuta i mig att det är ”lite mysigt” när solen går ned vid 13. Det är perverst och det finns inga botemedel. Te är ingenting annat än en äckligare variant av vatten och stearinljus är kolmonoxidförgiftning på en pinne.

    Med det sagt så är det ju alltid trevligt att ha en anledning till att dra ihop nära och kära för att fira saker™. Nu när tjejnyår har börjat etableras som en tradition för att fira höstens intåg, så vill jag pitcha in att börja fira (”fira”) höstens uttåg. Jag hittills värkt fram tre komponenter som behövs för att högtidlighålla övergången till vintertid:

    • Mat
    • Dryck
    • Musik


    För att exemplifiera hur en vintertid-visa skulle kunna se ut:

    Nu kommer det regnmoln
    Melodi: Hon kommer med solsken
    ___________________________________
    [Vers 1]
    Har missat min tvättid
    och skjortan luktar skit.
    Har ögongrus och fetma i mitt hår.
    Jag väntar på bussen
    som stannar med ett tjut.
    Den brukar vara full så man får stå.

    [Brygga]
    Där ute faller regnet
    från en himmel mörk och grå,
    och i sex, sju, åtta månader
    så kommer det va’ så.

    [Refräng]
    Nu kommer det regnmoln till mig
    nu kommer det regnmoln till mig.
    Och hela världen blir så kall och grå
    när det är vintertid och mörkt vid två.
    Regnmoln till mig
    nu kommer det regnmoln till mig.
    Jag har bävat hela sommaren för regnmoln till mig.

    [Mellanspel]

    [Vers 2]
    Och fastän jag lovat
    att härda ut och kämpa på.
    Står sängen som en klippa i den storm.
    Som utanför fönstret,
    far runt och gör mig sorgset blå.
    Jag lägger mig och sover mig i form.

    [Brygga]
    Framför solen tornar molnen upp sig,
    ser dem krypa fram.
    Och hela kroppen ryser
    när det smattrar mot min fönsterkarm.

    [Refräng]
    Nu kommer det regnmoln…

    [Här kommer ett svängigt solo med kastanjetter, så då kan man till exempel skallra sin D-vitaminburk]

    [Stick]
    Framför solen tornar molnen upp sig,
    samma sak som förr.
    Jag ringer chefen, säger upp mig,
    och låser min dörr.

    Går i ide som man bör.

    [Refräng]
    Nu kommer det regnmoln…

    Återstår att fundera ut vad man ska äta och dricka. Inget jävla te i alla fall, det är ett som är säkert.

    Glad vintertid!!!

    Rapportera biverkningar: Hösten med resten
  • En negativ nolla


    Jag har blodgrupp 0-, även kallad en universalblodgrupp eller Den Självgoda Blodgruppen, vars innehavare alltid försöker hitta tillfällen att säga vilken blodgrupp man tillhör. Det är alltså den blodgruppen jag har.

    När Ge blod Stockholm i somras utlyste en tävling där man kunde vinna en cykel så tänkte jag att det var walkover för de andra deltagarna, eftersom jag utöver charm, ödmjukhet och kreativ finess har min oemotståndliga blodgrupp, som alltid får personalen på Blodcentralen att tindra med ögonen. Åtminstone i mitt huvud.

    Det var en klassisk lägg-upp-en-bild-tillsammans-med-en-hashtag-tävling och jag gjorde en hel bildserie.

    Först bilden ovan, där jag står helt klädd i rött efter en valvaka i Göteborg och poserar vid Ola Åstrands konstverk ”blodet i oss”. Sedan placerade jag ut den här RÖDA BLODKROPPEN(!) på olika ställen i stan, bland annat mellan några grabbiga grabbar som är företrädare för Sveriges beredskap i Socialstyrelsens reklam för blodgivning – je suis Sveriges beredskap också!!!

    Runtom i stan letade jag upp allehanda lämpliga motiv, klippte och klistrade och skrattade åt mig själv, och väntade tills absolut sista tävlingsdagen med att lägga ut inlägget så att det skulle vara färskt i minnet hos dem som korade cykelvinnaren. Och precis när jag publicerat det sa plötsligt Flipp: ”cykeln lottas väl ut?”.



    Helvette.


    Mitt fortsatta behov av en cykel är i runda slängar lika stort som Sveriges behov av blodgivare (eventuellt lite större). 3% av befolkningen mellan 18-75 år är aktiva blodgivare men för att stärka krisberedskapen behöver antalet dubbleras. Jag är ju inget större fan av vår Upprustning™, men ovidkommande det så tycker jag att blodgivning är något nettopositivt och att alla som kan och vill ge blod borde ge det ett försök. Så här följer en pedagogisk beskrivning av hur det brukar gå till:

    • Först går man in på Blodcentralen, säger hej hej och fyller i en digital hälsodeklaration där man klickar i om man har käkat medicin, tatuerat sig, haft en ny sexuell partner, varit sjuk etc etc den senaste tiden (karenstid varierar beroende på vad det handlar om). Sen följs hälsodeklarationen upp med en intervju där man snickelisnackar lite med nån i personalen, som säkerställer att ens blod inte riskerar att vara smittat av något. Personalen skulle till exempel kunna fråga igen om man har haft sex med en ny partner de senaste 3 månaderna, och om man är socialt osmidig kan man till exempel svara ”hahaha nej gud nej här är det torrt som i Sahara” och så nickar personalen artigt.
    • När intervjun är klar och man har svurit på heder och samvete att man talat sanning så är det dags för blodgivning (såvida ens blod inte riskerar att vara smittat av något alltså (det säger sig självt kanske)). Och inte olikt en utekväll på en studentresa i Magaluf så kommer personalen hetsa sönder en till att dricka massvis (med vatten eller fruktdryck) tills man hamnar på en brits.
    • Sen lägger man sig bekvämt tillrätta medan personalen fixar med nålar och grejer. De är extremt måna om att allt ska kännas JÄTTEBRA HELA TIDEN och man blir alltjämt uppassad med dricka och småprat och reglering av armstöd och nackkudde. Själva blodgivningen tar kanske… 5 minuter? Om det äger att ha en relativt grov nål instucken i armvecket? Nej. Men den märks knappt. På riktigt!
    • Tralala nu är man klar och har potentiellt räddat 3 människors liv snart. Inte illa. Man kommer få ta med sig en karta med järntabletter för att kompensera för det järn som förloras i blodgivningen. Personalen kommer säga att tabletterna ”kan upplevas lite hårda mot magen” vilket är en eufemism för att vara ömsom förstoppad, ömsom allt annat än förstoppad i 1,5 månaders tid. Om det äger att ha en vissen tarmflora? Nej. Men jag har testat att skita i järntabletterna (hehe) och fick svår järnbrist, och det var jobbigare.
    • Sen måste man vila och ta emot sina allmosor, som varierar mellan mottagningarna. I Stockholm får man en diger fikabuffé med bröd, hummus, yoghurt, ägg, nybakade bullar, kaffe och en Muminmugg.* I Göteborg fick jag en Delicatoboll och ett tack.**
    • Nu är man klar! Det tar typ 30 minuter totalt. Om man inte lägger väldigt mycket tid vid fikabuffén. Vilket somliga kan tänkas göra.
    • Slutligen får man efter ett tag det här:


    Och då är allt förlåtet.

    Ge järnet!


    * Jag är inte så à jour med hur värdet på tjejaktier ser ut, men jag vill lobbya för ett samarbete mellan Ge blod och Arabia, så att det tas fram en exklusiv blodgivning-Muminmugg. Det om något borde väl få nyregistreringen av blodgivare att skjuta i höjden?

    ** Allas rätt till en diger fikabuffé – ett starkt argument för att förstatliga vården.

    Rapportera biverkningar: En negativ nolla
  • Konsten efter stormen


    Det blåste som fan i Stockholm häromdagen.

    På minussidan så var blåsten förmodligen en uppvisning i just sånt extremväder som kommer bli allt vanligare i antropocen och som kommer leda till miljontals dödsfall, klimatflyktingar, allmänt lidande och förödelse.

    På plussidan så var blåsten jättebra för mitt fotoprojekt där jag tar bilder på trasiga paraplyer. Det låg paraplyer ö-ver-allt när jag gick hemifrån dagen därpå.

    Alla som nån gång har trilskats med ett lynnigt paraply vet att det öppnar upp ett helt nytt känsloregister, som spänner över extraordinära varianter av skam och förnedring och ilska. Bland det roligaste med det här fotoprojektet är att föreställa sig den kamp som till sist kulminerade i att människan fick se sig besegrad av paraplyet. Här kommer några favoritbilder:

    Man har inte roligare än man gör sig!

    Rapportera biverkningar: Konsten efter stormen